Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się
Specyficzne trudności w uczeniu się to zaburzenia, które nie wynikają z braku inteligencji czy chęci do nauki, ale z odmiennych sposobów funkcjonowania mózgu dziecka. Wczesna diagnoza pozwala dobrać odpowiednie formy wsparcia i skutecznie pomóc w nauce.
Dysleksja
Trudności w nauce czytania i pisania. Objawia się m.in.:
- wolnym tempem czytania,
- częstymi pomyłkami, gubieniem liter lub sylab,
- problemami z rozumieniem przeczytanego tekstu.
Dysortografia
Kłopoty z poprawnym pisaniem, mimo znajomości zasad ortografii. Dziecko popełnia liczne błędy, nawet w prostych wyrazach, ma trudności z zapamiętywaniem reguł pisowni.
Dysgrafia
Zaburzenia w zakresie pisania odręcznego – pismo jest nieczytelne, niestaranne, często męczące dla dziecka. Wynika to z trudności motorycznych i zaburzeń koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Dyskalkulia
Trudności w uczeniu się matematyki. Dziecko ma kłopot z:
- liczeniem i zapamiętywaniem tabliczki mnożenia,
- rozumieniem symboli i pojęć matematycznych,
- wykonywaniem działań nawet na prostych liczbach.
Dlaczego diagnoza jest ważna?
Pozwala określić, z jakim konkretnie problemem mierzy się dziecko, oraz zaplanować indywidualny program terapii i dostosowania w szkole. Dzięki temu dziecko zyskuje szansę na rozwój swoich mocnych stron i większą pewność siebie.
Im szybciej rozpoznamy trudności, tym skuteczniej możemy pomóc dziecku w nauce i codziennym funkcjonowaniu.
